שיעור 16 – פרעה הוא הראשון שקורא למשפחת יעקב 'עם', ובכך מחזיר את עמ"י לייעודו ולתפקידו. בשלב הראשון מנסה פרעה להתנגד לפן הלאומי שבישראל, ומעורר בכך תגובה טבעית של העם. בשלב השני פרעה יוצא כנגד דבר בראשיתי יותר של עמ"י. ביהדות וברוחניות, ושם התגובה שונה. בהמשך פרעה פונה למיילדות, פרשה זו מעוררת שאלות רבות, וע"י התשובות רואים סיפור חדש. אנו רגילים לראות את ספר שמות כסיפור ניסי, על טבעי. אך התחלת היווצרות העם טבעית מאוד ובאה מלמטה, מה היחס הנכון?
דף הבית // תנך // תורה // חן החומש על פרשיותיו // כיצד נהיינו לעם? חלק ב', חומש שמות, פרק א'
בראשית •
במאמר “שתי נקודות מבט”, הרב שמעון קליין מציע קריאה חדשה בשני סיפורי הבריאה – לא כסתירה, אלא כשתי תפיסות משלימות של העולם: מבטו של האל ומבטו של האדם. דרך ההבדל בין “בריאה” להבדלה ובין “יצירה” לחיבור, נחשף סוד הקיום האנושי שבין שמים וארץ.