שיעור 3
קידושין כט.
מתני׳ כל מצות הבן על האב אנשים חייבין ונשים פטורות וכל מצות האב על הבן אחד אנשים ואחד נשים
חייבין וכל מצות עשה שהזמן גרמא אנשים חייבין ונשים פטורות וכל מצות עשה שלא הזמן גרמא אחד
האנשים ואחד הנשים חייבין
גמ'….: תנינא להא דת"ר האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אשה וללמדו אומנות וי"א
אף להשיטו במים רבי יהודה אומר כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות ליסטות ס"ד אלא כאילו
מלמדו ליסטות:
שלשה חיובים הראשונים של האם על הבן הם החובה הרוחנית וה-3 האחרונים הם הצלחתו בעולם הזה.
למה המשנה מתחילה עם הדברים הכללים והגדולים ורק אח"כ מונה את הדברים הפרטיים והקטנים –
הלא סדר גידול הילד הוא להפך?!
- סוד 'סוף מעשה במחשבה תחילה' – במחשבה מתחילים מהכלל והגדול אל הפרטי דווקא .
- בדומה שואלים: מה העיקר להיות יהודי או בן אדם?
מה החשיבות של האומנות?
מה משמעות הביטוי "כאילו מלמדו ליסטות"?
- אלא שעיקר האחריות עדיין על הבן, אבל לאבא יש אחריות משנית עקיפה
בס"ד
- לפי מה שידוע לנו, התקרבות בין אנשים במיוחד במקומות סגורים ובמיוחד בלי מסכה גורמת
להתדבקות של קורונה - למרות זה, חלק גדול הציבור החרדי ממשיך להתקהל במקומות סגורים חלקם בהוראות הרבנים
שלהם - אחוז ההדבקות והתמותה אצל ציבור החרדי הוא גבוה פי כמה מכל ציבור אחר במדינה
- האם