דלג לתוכן

האתר בשלבי בניה

התחברות
הרשמה

דף הבית // תנך // תורה // דברים // כי תבוא // אבנים מספרות

אבנים מספרות

עיונים בפרשת השבוע עם הרב שמעון קליין – פרשת כי תבוא

מה המשמעות של האבנים שהוקמו עם חציית הירדן – ולמה דווקא עליהן נכתבה התורה כולה? שיעורו של הרב שמעון קליין על פרשת כי־תבוא מתעכב על מצווה ייחודית: להציב אבנים גדולות, לסייד אותן ולחרוט בהן את דברי התורה.

המעשה הזה מתואר פעמיים, ובכל פעם מודגשת זווית אחרת – פעם ביום המעבר עצמו, ופעם בהר עיבל, מלווה במזבח ובקרבנות. הפערים בין שני התיאורים פותחים דיון עשיר במשמעות הכניסה לארץ ישראל.

המעמד הראשון, הסמוך לירדן, מתפרש כהצהרה מיידית של העם על מחויבותו לקיים את המצוות בארץ החדשה. האבנים הופכות לעדות נצחית לאותו רגע מכונן, ממש כפי שגל האבנים של יעקב שימש סימן לברית עם לבן. לעומת זאת, המעמד בהר עיבל מציב את האבנים בהקשר רחב יותר – בניית מזבח, הקרבת עולות ושלמים, וכתיבה "באר היטב" שמדרשים רבים הבינו כנועדה לכל האנושות, בשבעים לשון.

העיון מדגיש כי לא מדובר רק בזיכרון היסטורי, אלא במהלך שמחבר בין יציאת מצרים – שהביאה חירות מופשטת – לבין הכניסה לארץ, המגלמת חירות מוחשית ומעשית. בעוד בלוחות הברית את התורה כתב ה' עצמו, כאן עם ישראל הוא הכותב: הוא זה שלוקח אחריות על קיום התורה ומטביע את חתימתו על אבני הארץ.

בספר יהושע מופיעה חלוקה כפולה של האירועים: אבנים המוצבות בגלגל לזיכרון נס מעבר הירדן, ואבנים בהר עיבל כבסיס לעבודת ה'. יהושע עצמו מיישם את הציווי אך גם משנה את הדגשים – פחות על כתיבת התורה, יותר על המזבח והקרבנות. השוואה זו מגלה פער עמוק בין "ציווי התורה" לבין "מימוש ההיסטוריה", ומעלה שאלות על מקומה של יוזמת האדם מול הנהגת ה'.

האבנים, אם כן, אינן סתם סמל ארכיאולוגי; הן נושאות מסר חי לדורות: מחויבות מחודשת לתורה, חיבור בין עבר לעתיד, וראייה של הכניסה לארץ לא רק ככיבוש גיאוגרפי אלא ככינון זהות רוחנית־לאומית. מה בדיוק טומן בחובו ההבדל בין האבנים בירדן לאבנים בהר עיבל – ומדוע חשוב לנו לשוב אליו גם היום?

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן »

 
 
 
קובץ מצורף להורדה

בשביל לשמור עליך להיות משתמש מחובר, לחץ כאן להתחברות או כאן להרשמה

שמור

נושאים קשורים

הרב שמעון קלייןעיון והקשבה בפרשת השבועפרשת השבועתנך

כתיבת תגובה לבטל

יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.

שיעורים אחרונים

שיפרשו בפניכם את שיטת הלימוד של בית המדרש

taylor-flowe-ZHY7-YaGG2U-unsplash (1)

דף הבית // תנך // תורה // דברים // כי תבוא // אבנים מספרות

בראשית •

שתי נקודות מבט

במאמר “שתי נקודות מבט”, הרב שמעון קליין מציע קריאה חדשה בשני סיפורי הבריאה – לא כסתירה, אלא כשתי תפיסות משלימות של העולם: מבטו של האל ומבטו של האדם. דרך ההבדל בין “בריאה” להבדלה ובין “יצירה” לחיבור, נחשף סוד הקיום האנושי שבין שמים וארץ.
לקריאה
armando-arauz-6zigO1P0sPM-unsplash

דף הבית // תנך // תורה // דברים // כי תבוא // אבנים מספרות

שמואל א •

מי אתם שאול ודוד?

לקריאה
armando-arauz-6zigO1P0sPM-unsplash

דף הבית // תנך // תורה // דברים // כי תבוא // אבנים מספרות

מצוות הבן על האב - קידושין •

מצוות הבן על האב

מאמר הממחיש כמה אינפורמציה משוקעת בשלושה פסוקקים תמימים לגמרי. במובן זה הפוטנציאל שלו הוא של 'ספינת דגל' בתחום כלי הללמידה . כעת חושב שאפשר למנף וללוות אותו בזיהוי הכלים שנוספו לארגז הכלים.
לקריאה
  • בית
  • אודות
  • הספריה שלכם
  • תנ"ך
  • משנה
  • תלמוד בבלי
  • מדרש
  • דרך הלימוד
  • נושאים שונים
  • מועדי ישראל
  • הצהרת נגישות
  • מדיניות פרטיות

רוצים לשאול משהו?

קוקיז והעדפות פרטיות

אנחנו משתמשים בקוקיז לצורך הפעלת האתר, מדידה ושיווק.

ברירת מחדל: רק קוקיז חיוניים. הבחירה נשמרת בדפדפן שלך.

התחברות
הרשמה

חיבורים

עמוד הבית

שיעורים
  • תנ״ך
  • משנה
  • תלמוד בבלי
  • מדרש
  • דרך הלימוד
  • מאמרים
  • מועדי ישראל

אודות

שיטת בית המדרש