שיעור 4- העמקה בביצוע השליחות על ידי יונה, והפער בין רצון ד' למעשה יונה. תהליך התשובה שעובר על אנשי נינוה, מתחיל מלמטה, אך גם מגיעה אחריות מלמעלה. ד' מקבל את תשובתם, וסולח. התיחסות שונה לתשובתם בבלי ובירושלמי. תשובת רמייה, או תשובה שראוי ללמוד ממנה. הירושלמי מדגיש שעיקר התשובה היא מוסרית, אבל הבבלי מתיחס לתשובה כפעולה ריגעית, שצריך להגיע אליה ודי בכך. רואים כאן שתי נקודות מבט, שאחת היא הסתכלותו של יונה, והיא מופיעה בירושלמי, ואחת היא של ד', שמודגשת בבלי. ומתוך כך נבין את הקשר ליום כיפור.
דף הבית // תנך // נביאים // סדרה יונה תשעח- תשעט // פרק ג' – תשובת אנשי נינוה, נביא הבורח מלפני ה' – עיונים והקשבה בספר יונה (חלק ו')
בראשית •
במאמר “שתי נקודות מבט”, הרב שמעון קליין מציע קריאה חדשה בשני סיפורי הבריאה – לא כסתירה, אלא כשתי תפיסות משלימות של העולם: מבטו של האל ומבטו של האדם. דרך ההבדל בין “בריאה” להבדלה ובין “יצירה” לחיבור, נחשף סוד הקיום האנושי שבין שמים וארץ.