עיונים בפרשת השבוע עם הרב שמעון קליין – פרשת כי תצא
מה באמת עומד מאחורי הציווי "זכור את אשר עשה לך עמלק"? האם מדובר בנקמה על אירוע היסטורי חד־פעמי, או במאבק מתמשך על עתידו המוסרי של העולם? בפרשת כי תצא חושף הרב שמעון קליין קריאה מפתיעה ומעמיקה של פסוקי התורה, המשלבת את ספר דברים עם ספר שמות ומגלה פער משמעותי בין הזיכרון לבין המעשה.
בין הדפים מתברר כי לא החרב היא שמכריעה את עמלק, אלא דווקא התודעה והרוח. בספר שמות הניצחון נזקף לידיו המורמות של משה, בעוד בספר דברים מודגש שהמלחמה נדחית לעתיד, רק לאחר שישראל ינוח מכל אויביו. למה דווקא אז? ומה זה אומר על היחס שבין מלחמה לבין פיוס?
עמלק מתגלה לא רק כאויב חיצוני אלא כסמל למאבק מתמשך נגד ערכי המוסר האנושי והאלוהי. שורשיו המשפחתיים המורכבים, פרי של בגידה וניכור, מקבלים משמעות חדשה כשהם משתקפים במדרשים. כאן טמון הסוד: לא מדובר בהשמדה פיזית בלבד, אלא במאבק על זהות, אמון ויכולת לחיות בעולם מתוקן.
ואולי זו גם שאלה לימינו – האם "עמלק" הוא דמות היסטורית שנמחקה מזמן, או תופעה מתחדשת שמופיעה בכל מי שמערער על יסודות הצדק? המאמר מציע תשובה מפתיעה, שקושרת בין המקרא למציאות העכשווית.